Äitiysfysioterapia

Haemme joukkoomme ammatinharjoittaja äitiysfysioterapeuttia. Ota sähköpostitse yhteyttä ja jutellaan lisää.

Tällä hetkellä meillä ei ole antaa äitiysfysioterapiaan aikoja!

Hormonaaliset muutokset, kehon painopisteen muuttuminen, sekä kudoksiin kohdistuva aiempaa voimakkaampi rasitus vaikuttavat naisen kehoon raskausaikana ja synnytyksen jälkeen. Näiden muutosten vuoksi äidilla saattaa ilmetä erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön oireita sekä lantionpohjan toiminnan häiriöitä odotusaikana sekä synnytyksen jälkeen. Äitiysfysioterapiassa näitä oireita ja kehon toimintahäiriöitä pyritään ennaltaehkäisemään sekä kuntouttamaan fysioterapian eri keinoja monipuolisesti hyödyntämällä. Tällä tavoin lisätään niin äidin kuin vauvankin hyvinvointia sekä odotusaikana että synnytyksen jälkeen.

Erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön oireita voidaan hoitaa jo ennen synnytystä, joten äitiysfysioterapeutin vastaanotolle on tärkeää hakeutua tarvittaessa jo raskausaikana. Tällä tavoin voidaan myös edesauttaa itse synnytyksen sujumista. Lisäksi raskauden aikaisella fysioterapialla voidaan paitsi edistää synnytyksen jälkeistä palautumista, myös ennaltaehkäistä monia synnytyksen jälkeisiä vaivoja, kuten esimerkiksi suorien vatsalihasten erkaumaa.

Raskauden ja synnytyksen aikana tapahtuvien kehon muutostilojen aiheuttamia vaivoja voidaan kuitenkin hoitaa ja kuntouttaa yhtälailla synnytyksen jälkeenkin. Synnytyksen jälkeisellä fysioterapialla edistetään kehon palautumista pitkästä raskausajasta ja synnytyksestä sekä kuntoutetaan yleisiä synnytyksen jälkeisiä vaivoja, kuten juuri suorien vatsalihasten erkaumaa tai lantionpohjan toimintahäiriöitä. Näitä vaivoja on mahdollista kuntouttaa vielä vuosia synnytyksen jälkeenkin, joten äitiysfysioterapeutin vastaanotolle on hyvä hakeutua, vaikka synnytyksestä olisi kulunut jo paljonkin aikaa.

Äitiysfysioterapeutilta saat avun muun muassa seuraaviin asioihin:

•  Raskausajan ja synnytyksen jälkeiset selkävaivat

•  Lantion alueen kivut, liitoskivut

•  Pidätysvaikeudet tai muut lantionpohjan toimintahäiriöt

•  Raajojen puutumisoireet

•  Suorien vatsalihasten erkauman kuntoutus

•  Arpien hoito, esim. sektio- tai episiotomia-arvet

•  Synnytykseen valmistautuminen

•  Sopiva liikuntaharjoittelu raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen